سینگل بلاگ

جشن عقد بر عهدۀ کدام خانواده است؟

نویسنده: hirmanadmin - تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱

سنت‌های جشن عقد

از دیرباز هنگام جشن عقد یک سری سنت‌ها در بین خانواده‌ها وجود داشته است که همچنان هم به بیشتر آنها عمل می‌شود. با هماهنگی با مجموعه هیرمان برای برگزاری مراسمات عقد خود می‌توانید مدیریت هزینه‌ها را به دست گیرید. همچنین باید به این نکته توجه کنید که بعضی از این سنت‌ها با گذشت زمان دستخوش تغییرات شده‌اند یا کامل برداشته شده‌اند. در برگزاری مراسم عقد همه چیز توافقی می‌باشد و مطابق با میل خانواده عروس و داماد انجام می‌شود. هر شهر و منطقه‌ای سنت‌های خاص خود را دارد. امروزه به خاطر بالا رفتن قیمت‌ها و افزایش هزینه‌ها در بیشتر مراسمات سعی می‌شود، کمترین فشار به زوجین وارد شود و هر چه ساده تر مراسمات را برگزار می‌کنند.

یکی از تفاوت‌های شهرهای مختلف در این است که جشن عقد بر عهده چه کسی میفتد. هیچ قانونی نمی‌تواند خانواده‌ها را مجبور به گرفتن مراسم کند یا هزینه را بر عهده یکی از خانواده‌ها بندازد. این هزینه‌ها همگی توافقی هستند و اصلا می‌توانند انجام نشوند. فقط به خاطر احترام به سنت‌ها و همچنین علاقه عروس و دامادها این مراسمات برگزار می‌شوند. مراسمات در بعضی مناطق آنقدر کم هزینه برگزار می‌شوند که افراد مجرد هم به سمت ازدواج ترغیب خواهند شد. در بیشتر مناطق جنوبی و غربی ایران این مراسمات سنتی و با بهره گیری از مراسمات گذشتگان بر پا می‌شوند. در تهران می‌توان در سالن عقد و ازدواج هیرمان بهترین مراسم را برگزار کرد. با توجه به جلوه زیبا این سالن و اندازه آن به راحتی مراسم عقد برگزار خواهد شد. سفره عقدهای این سالن بی‌نظیر هستند و با هزینه بسیار مناسب می‌توان یک مراسم شیک و آبرومند در آنجا برگزار کرد. سنت‌ها را گاهی می‌توان با هزینه‌های پایین هم به جا آورد.

هزینه‌های جشن عقد بر عهده چه کسی است؟

معمولاً هزینه‌ها در جشن عقد تقسیم می‌شود یک سری هزینه‌ها بر عهده عروس و خانواده عروس است و سایر هزینه‌ها بر عهده داماد می‌باشد. قبل از عقد لیست خرید نوشته می‌شود و مطابق با آن دو زوج اقدام به خرید می‌کنند. هزینه‌های قبل از عقد همه بر عهده داماد هستند، مثل: هزینه آزمایشگاه، رزرو دفتر ثبت ازدواج و شیرینی و... . در بعضی مناطق مراسم عقد بر عهده خانواده عروس است و عروسی را خانواده داماد برگزار می‌کند. امروزه همه چیز توافقی است بعضی از زوجین بدون هیچ هزینه‌ای برای مراسمات زندگی خود را شروع می‌کنند. اما این مراسمات یادگاریهایی هستند که تا ابد در ذهن فرد مخصوصاً عروس می‌مانند. سالن عقد و ازدواج هیرمان این مراسمات را با هزینه‌های بسیار مناسب برگزار می‌کند به شکلی که به عروس و داماد هم فشار مالی نیاید. 

هزینه‌های مراسم عقد

جشن عقد هزینه‌های زیادی دارد. یک سری هزینه‌ها متعلق به قبل از جشن است و یک سری هم برای خود جشن می‌باشند. در این قسمت از مقاله تعدادی از هزینه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. هزینه‌های جشن عقد عبارتند از:

۱– هزینه آزمایشگاه.

۲– رزرو سالن عقد و دفتر ثبت عقد.

۳– شیرینی برای داخل محضر.

۴– لباس مجلسی عروس و لباس داماد برای مراسم عقد.

۵– هزینه آرایشگاه.

۶– زیر لفظی.

۷– حلقه عروس و داماد.

۸– کیک مراسم عقد.

۹– ساعت عروس و داماد.

۱۰– هزینه فیلم برداری و آتلیه.

۱۱– خرید سرویس یا نیم ست طلا.

 این هزینه تعدادی از هزینه‌های عقد هستند برای افرادی که می‌خواهند هزینه زیادی نکنند. این افراد همچنین می‌توانند از مجموعه هیرمان برای برگزاری مراسم عقد خود کمک بگیرند. در بعضی مراسمات برای عقد شام می‌دهند و مهمانان آنچنانی دعوت می‌کنند. قبل از مراسم باید خانواده عروس و داماد در کنار هم بنشینند و در مورد هزینه‌ها و نحوه برگزاری مراسمات صحبت کنند و به توافق برسند. جشن عقد برای خواندن عقد و ثبت رسمی ازدواج زوجین برگزار می‌شود. این مراسمات در واقع نشان دهنده اوضاع مالی خانواده‌ها خواهد بود. یعنی هر خانواده برای اثبات اوضاع مالی خوب خود سعی می‌کند مراسم را بهتر و پر هزینه تر برگزار کند. در اصل جشن عقد باید دوستانه و صمیمی برگزار شود و طوری نباشد که به جای لذت بردن از مراسم به فکر هزینه‌ها باشید.

تفاوت جشن عقد شهرهای مختلف

همانطور که قبلاً گفتیم جشن عقد برگرفته از سنت می‌باشد. در شهرهای مختلف سنت‌ها متفاوتند. مثلاً خریدهای عروس و داماد در بعضی شهرها فقط به خریدهای ضروری ختم می‌شوند مثل حلقه. در بعضی شهرها هزینه‌های مراسمات بین خانواده عروس و داماد تقسیم می‌شود. در شهرهایی که خانه‌های بزرگ دارند مراسمات عقد و عروسی را در خانه برگزار می‌کنند. در تهران مراسمات دیگر از رسم و رسوم و سنت فاصله گرفته و به سمت کشورهای اروپایی کشیده شده است. در مناطق ایلام و شهرستانهای آن تمام خریدها و هزینه‌های مراسم بجز حلقه داماد، بر عهده خانواده داماد می‌باشند. اما خانواده عروس هم در خرج کردن مراعات می‌کنند. هزینه‌ها هم متفاوت است. هزینه‌ای که در شهرستان‌ها برای سالن عقد پرداخت می‌کنند مطمئنا نصف قیمت سالن‌های تهران است. سالن عقد و ازدواج هیرمان با هزینه‌ای مناسب فضایی زیبا برای برگزاری مراسمات در اختیار شما قرار می‌دهد.

کلام آخر

اگر دوست دارید جشن عقد خود را با تمام امکانات و قیمت مناسب برگزار کنید باید با سالن عقد و ازدواج هیرمان هماهنگ کنید. برای گرفتن یک مراسم به یاد ماندنی باید از مکان‌های زیبا برای برگزاری مراسم استفاده کنید. اگر دوست ندارید به یکی از خانواده‌ها برای برگزاری مراسم فشار بیاید می‌توانید هزینه‌ها را به نسبت بین دو خانواده تقسیم کنید. این مراسمات از مهمترین و ماندگارترین اتفاقات زندگی مشترک شما خواهند بود. برای رزرو کردن یک مکان زیبا حتماً نباید هزینه‌های زیادی پرداخت کنید، هزینه رزرو هر مکان با توجه به شرایط خاص خود تعیین می‌شود.

مجموعه هیرمان سالن عقد را با کیفیت بالا و زیبایی و تزیینات منحصر به فرد در اختیار شما قرار می‌دهد. هر چه تعداد مهمان‌ها بیشتر باشد و میزان پذیرایی افزایش پیدا کند هزینه سالن هم بیشتر خواهد شد. باید تمام نکات مربوط به تعداد مهمان‌ها و میزان پذیرایی و چگونگی برگزاری مراسمات را با مسئولان سالن هماهنگ کنید. سعی کنید مهمانان درجه یک خود را دعوت کنید تا از بالارفتن هزینه‌های مراسم جلوگیری کنید. این مراسمات باید با شیک ترین شکل ممکن انجام شوند و مجموعه هیرمان این را برای شما تضمین می‌کند.